Misschien herken je het wel als je aan het werk bent in een hotel, restaurant of café. Je ziet dat de personen op tafel 12 nog niet hun eten hebben en al best lang zitten te wachten. Dat vind je vervelend voor die gasten, je vindt het niet irriterend maar het voelt niet goed. Maar je wordt wel geïrriteerd door die mensen die aan tafel 40 zitten. Dit zijn de irritaties in de horeca.
Zelf werk ik al bijna drie jaar lang in een restaurant en vind dit nog steeds leuk om te doen. Ik werk op goede tijden en het verdient zeker niet verkeerd. Iedereen heeft wel eens zo’n dag dat het niet helemaal gaat zoals je gedacht had en daar irriteer je je een beetje aan. Dan komen ook nog is de mensen van tafel 40 aan die komen zeuren over de kleinste dingetjes.
- Mensen die hun bord leeg eten en vervolgens zeggen dat het niet smaakte.
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat mensen eerst hun bord helemaal leeg eten op een blaadje sla na en vervolgens zeggen dat het niet lekker was. Het was blijkbaar wel lekker genoeg om het helemaal op te eten. Een ander ding is, als je het meteen had gezegd dan hadden we er wat aan kunnen doen, niet als het hele bord al leeg is.
- De ijs rij
Op mijn werk hebben we een apart raam die open kan, daar kan je de bestellingen doorgeven voor softijs of een raketje. Volwassen mensen laten hun vijf kinderen apart hun bestelling opnemen. Maar de kinderen durven het dan niet te vertellen want die vinden het eng. Doordat dit zo lang duurt wordt de rij steeds langer.
Een ander nadeel van de ijs rij is dat mensen lang in de rij staan en dan op het moment dat ze voor mij staan pas een keuze maken uit drie verschillende ijsjes. Hierdoor duurt het nog langer voordat die rij weg gewerkt is.
Een technisch nadeel van de ijs rij is dat de ijsmachine het niet altijd goed aankan. De ijsmix moet meerdere keren worden aangevuld omdat het zo hard gaat. Omdat je elke keer bij blijft vullen, ontstaan er bellen in de machine. Als je een ijsje maakt, dan wilt die bel eruit en daardoor ontploft er ijs in je gezicht dat pas na het douchen ’s avonds ervan af gaat.
- Mensen die niet weten waar ze hebben gezeten.
Als mensen bij mij komen om te betalen, dan heb ik een tafel nummer nodig om de rekening te kunnen uitprinten en vervolgens te kunnen betalen. Daarom stel ik de vraag: ‘Waar heeft u gezeten?’ Waarop ik vervolgens het antwoord krijg: ‘Ja onder die boom’, of ‘Ja bij die meneer met die zonnebril op’. Ons restaurant kent buiten drie bomen aan beide kanten van de bomen staan vier tafels en dan zit daar dus een meneer of mevrouw met een zonnebril. Op het moment dat het mooi weer is en de zon schijnt, dan heeft iedereen wel een zonnebril op behalve het personeel.
Een ander manier is wanneer ik vraag: ‘Waar heeft u gezeten?’. Dat ik het volgende antwoord terug krijg: ‘We hadden drie koffies en 2 keer een appeltaart’. ‘Daar heb ik niet zo veel aan mevrouw, ik heb uw tafelnummer nodig’ antwoord ik vervolgens. ‘Ja dat zeg ik 3 koffie en 2 keer een appeltaart’.
- Mensen die op plekken gaan zitten waar het niet mag.
Sommige delen van ons restaurant zijn afgeschermd met schotten. Dit zijn schermen die een deel van het restaurant kunnen afsluiten, dit scheelt ons weer schoonmaken. Die schotten staan er daarom ook niet voor niets. Aan het schot hangt een bordje met de volgende tekst: ‘Dit gedeelte van het restaurant is afgesloten’. Het is daarom niet de bedoeling dat je dan zo’n schot weg rijdt.
Mensen die gaan zitten op een tafel die niet voor hun gereserveerd is. Je begrijpt toch wel dat wanneer het terras vol zit dat je dan niet kan zitten aan een tafel die niet voor jullie is bedoeld. Anders kan het hele systeem met, een tafeltje reserveren, ook weg.
- Mensen die te weinig betalen en vervolgens zeggen: ‘Laat zo maar zitten hoor’
Veel mensen komen bij mij langs om te betalen. Dan horen ze niet helemaal wat je zeggen, inplaats van €35,- euro betalen ze €15,- euro en durven dan ook nog te zeggen: ‘Laat zo maar zitten hoor’. Nee het is helemaal niet genoeg, je komt nog €20,- euro te kort.
Dit waren de top vijf irritaties, erger je zelf ook is aan andere mensen? Laat het hier onder weten.
Erben Stienstra
Reactie plaatsen
Reacties